درمان کیست دندان در کودکان چگونه است؟

کیست دندان در کودکان

کیست دندان در کودکان اغلب در سنین بسیار پایین رخ می دهد. کسیت ها ظاهری مانند لوبیای بیضی شل دارند که توسط یک پوسته ضخیم احاطه شده اند. محتویات کیست مایع چرکی است که اغلب به رنگ زرد مشاهده شده می شود. در این مطلب به کیست دندان در کودکان , انواع آن و نحوه درمان خواهیم پرداخت. برای اطلاعات بیشتر از دندانپزشکی کودکان همچنین شما می توانی با دکتر کوشکی در تماس باشید.

آیا کیست دندان نیاز به درمان فوری دارد ؟

کیست دندان در کودکان انواع مختلفی دارد. برخی از انواع کیست نیازی به درمان ندارند و به تدریج از بین می روند. اما برخی دیگر از آن ها نیاز به درمان فوری دارند زیرا نسبت به نوع قبلی خطرناک تر هستند و در صورت عدم درمان باعث بروز مشکلات جدی برای کودک خواهد شد. کیست دندان در کودکان و درمان آن مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

انواع کیست دندان

همان طور که اشاره کردیم کیست های دندانی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها از نظر پیچیدگی و نحوه درمان متفاوت هستند.

ریشه ای

کیست های ریشه یکی از مزمن ترین کیست های دندانی هستند که معمولا به دلیل بروز التهاب رخ می دهند. هنگامی که بافت اطراف دندان دچار التهاب و عفونت می شود و درمان قطعی در آن صورت نگیرد باعث ایجاد کیست دندان در کودکان می شود. این نوع از کیست ها در بافت همبند قرار دارند. بافت همبند به بافتی گفته می شود که وظیفه نگهداری دندان در استخون فک را بر عهده دارد.

فولیکولار

کیست فولیکولار هنگامی اتفاق می افتد که دندان نهفته در دهان کودک وجود داشته باشد. دندان نهفته به دندانی گفته می شود که در فک وجود دارد اما قادر به بیرون آمدن از لثه نیست . این اتفاق اغلب در مواقعی رخ می دهد که دندان شیری زودتر از موعد افتاده و دندان های کناری به تدریج جای آن را پر کرده اند. توصیه دندانپزشکان اطفال این است که هنگامی که دندان شیری زودتر از موعد از لثه جدا می شود باید از فضا نگهدارنده استفاده کرد. وظیفه فضا نگهدارنده این است که جای خالی دندان شیری را تا هنگامی که دندان دائم رشد کند خالی نگه می دارد. در غیر این صورت دندان نهفته در فک کودک به وجود می آید که عوارض جدی مانند تشکیل کیست را به دنبال دارد.

اولیه

کیست اولیه یکی دیگر از انواع کیست دندان در کودکان محسوب می شود. این نوع از کیست ها زمانی به وجود می آیند که دندان کودک به طرز صحیحی رشد نکرده است و باعث به وجود آمدن کیست در قسمتی از بافت تشکیل دهنده دندان شده است.

پارادنتال

کیست های پارادنتال اغلب در فک پایین به وجود می آیند . و دلیل آن هم این است که روند رشد دندان های آسیاب طولانی شده است. طولانی شدن این پروسه باعث به وجود آمدن التهاب در این ناحیه از فک کودک می شود که با درد همراه و سوزش همراه است.

رزیجوال

در برخی از مواقع مشاهده شده که بعد از عصب کشی و برداشتن ریشه دندان در کودکان کیستی در استخوان فک باقی می ماند. این نوع از کیست ها را کیست های رزیجوال می نامند.

رویشی

کیست های رویشی در سنین پایین در کودکان رخ می دهد. این نوع از کیست ها معمولا همزمان با رویش دندان های دائمی و بین سنین 7 تا 10 سالگی به وجود می آید. این نوع از کیست ها اغلب طبیعی هستند و نیازی به نگرانی ندارند. اما درمان زودهنگام می تواند به سلامت دهان و دندان کودک کمک کند.

علائم کیست دندان در کودکان

احساس ناراحتی در هنگام غذا خوردن

مهم ترین علامت وجود کیست در دندان وجود احساس ناخوشایند در هنگام خوردن غذا و فشردن دندان ها به یکدیگر است. این احساس اغلب در هنگام خوردن غذای سفت به وجود می آید و کودک را آزار می دهد.

احساس سنگینی

کودک در اغلب مواقع احساس سنگینی در فک دارد. این احساس بیشتر به سمت دندان آسیب دیده است و باعث ناراحتی او خواهد شد.

افزایش تدریجی درد

درد و احساس ناراحتی در ابتدای تشکیل کیست وجود دارد اما اگر درمان نشود درد خفیف تبدیل به دردی مزمن و ثابت می شود که در طولانی مدت نیز شدید تر خواهد شد.

تغییر ظاهر لثه

کیست ها دارای علائم ظاهری هستند که خود را به شکل برآمدگی هایی نشان می دهند. این برآمدگی ها بر روی لثه و دندان آسیب دیده به وجود می آیند و هشدار دهنده هستند.

افزایش دمای بدن

بیماری های لثه و دندان نه تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان نیز با افزایش دمای بدن رخ می دهد. کیست ها نوعی عفونت و التهاب در لثه هستند که بدن با افزایش دما و تب تلاش به مقابله با آن ها دارد. ضعف جسمانی نیز از دیگر علائم هشدار دهنده است.

درمان کیست دندان در کودکان

نوعی از کیست ها مانند کیست های رویشی نیازی به درمان ندارند زیرا به دلیل رشد دندان های دائمی رخ می دهند و بعد از اینکه رشد دندان به اتمام رسید کیست خودبخود برطرف و ناپدید می شود. اما برخی دیگر از کیست ها نیاز به درمان دارند. اغلب دندانپزشکان متخصص اطفال با ایجاد برش بر روی کیست اجازه تخلیه عفونت را به آن می دهند. این نوع از روش درمان می تواند تحت بی حسی موضعی و حتی بیهوشی انجام شود. زیرا کودکان هراس زیادی از رفتن به دندانپزشک و درمان دارند.

مصرف دارو

اولین روش برای درمان کیست های دندانی مصرف دارو است. زیرا داروهایی وجود دارند که می توانند به سرعت کیست را از درون تخریب کنند. این روش بر روی کیست هایی قابل انجام است که کوچک هستند. بعد از اینکه کیست توسط دارو تخریب شد دندان با روشی مخصوص شسته می شود و حفره ای که بعد ازت خریب کیست به وجود آمده است توسط محلول پر می شود. این درمان جزو بی عارضه ترین درمان های کیستی محسوب می شود.

جراحی سیستکتومی

عمل جراحی بر روی کیست هایی انجام می شود که کوچک هستند اما بیشتر از دو دندان را درگیر کرده است. در این روش بخشی از لثه نیز همراه با کیست برداشته می شود. این روش نیز عارضه خاصی به همراه ندارد و دندان آسیب جدی نخواهد دید. در درمان های کیستی این نکته را در نظر بگیرید که حتما به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید زیرا این پزشکان تجربه بیشتری در کار با کودکان دارند.

جراحی سکشن

جراحی سکشن جزو درمان های تهاجمی شناخته می شود که در مواقع خاص کاربرد دارد. در این روش تمام بخش های آسیب دیده به طور کامل برداشته و حذف می شوند. اگر بخشی از تاج دندان نیز آسیب دیده باشد نیز در این جراحی برداشته می شود.