درمان ریشه دندان کودک چگونه انجام می شود ؟

درمان ریشه دندان کودک

درمان ریشه دندان کودک زمانی توسط دندانپزشک قابل انجام است که ریشه دندان آسیب جدی دیده و ترمیم پذیر نیست. روشی که برای درمان ریشه دندان کودک انجام می شود تخلیه بافت های داخلی دندان و پاکسازی آن است. در صورتی که این عمل صورت نگیرد عفونت والتهاب به دندان های مجاور نیز سرایت خواهد کرد. در این مطلب به بررسی جوانب این نوع از درمان خواهیم پرداخت.برای کسب اطلاعات بیشتر از دندانپزشکی کودکان با مطب دکتر کوشکی تماس بگیرید.

درمان ریشه دندان کودک و عوامل ایجاد آن

درمان ریشه دندان کودک زمانی قابل انجام است که ریشه آن آسیب دیده و قابل ترمیم نیست. عوامل مختلفی در بروز این آسیب دخیل هستند که می توان به رایج ترین آن ها یعنی ” تروما ” اشاره کرد. تروما به ضربه های ناگهانی اتلاق می شود که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان ممکن است اتفاق بیفتد. در این زمان فرد با درد شدید و حتی خو نریزی به پزشک مراجعه می کند. پزشک با بررسی های دقیق و تست های مختلفی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم زنده بودن و یا مردن ریشه دندان را بررسی می کند و در صورت نیاز اقدام به عصب کشی می کند.

علائم مهم در نیاز به درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان کودک در مواقعی صورت می گیرد که نشانه های کافی در آن وجود داشته باشد. با عصب کشی و درمان ریشه دندان نباید سهل انگارانه برخورد کرد زیرا عصب دندان برگشت پذیر نیست. اما چه علائمی به شما ثابت می کند که دندان نیاز به درمان ریشه ای و یا عصب کشی دارد؟

عکس برداری

اولین و مهم ترین تجویزی که دندانپزشک برای کودک دارد عکس برداری است. زمانی که به وسیله پرتوی ایکس اقدام به عکس برداری از ریشه دندان می کنید تمام اتفاقات آن قابل رویت می شود و در صورت نیاز به درمان کارهای اولیه انجام خواهد گرفت.

تغییر رنگ دندان

در برخی از مواقع شاهد تغییر رنگ دندان خواهیم بود. زمانی که به دلایل مختلف مانند ” تروما ” ریشه دندان آسیب می بیند به احتمال زیاد رنگ دندان نیز تغییر می کند و به سیاهی متمایل می شود. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که سیاهی دندان بر اثر ” تروما ” ممکن است خیلی سریع اتفاق نیفتد و این پروسه به سال ها زمان نیاز داشته باشد و از طرفی دیگر همیشه سیاه شدن دندان به معنی آسیب دیدن ریشه آن نیست. در مقاله ای تحت عنوان “ سیاهی دندان با قطره آهن ” به این مورد اشاره کردیم که عوامل زیادی مانند مصرف قطره آهن یکی از عوامل تغییر رنگ و سیاه شدن دندان است.

خون ریزی

خون ریزی نشانه دیگری از آسیب دیدگی ریشه دندان است. البته لازم به ذکر است که در بسیاری از مواقع درمان ریشه دندان کودک زمانی انجام می شود که هیچ علائم از خون ریزی در آن مشاهده نمی شود بلکه آسیب به صورت پنهانی رخ داده که تنها در عکس برداری قابل مشاهده است.

حساسیت دندان

آسیب های ریشه تنها به دلیل ضربه به وجود نمی آیند. بلکه زمانی که پوسیدگی در دندان رخ می دهد و نسبت به آن بی توجهی می کنید این پوسیدگی گستردگی بیشتری پیدا کرده و به عصب دندان نیز منتقل می شود. این مساله علاوه بر ایجاد عفونت و التهاب موجب می شود که دندان شما به دمای سرد و گرم حساس شود و در هنگام خوردن و آشامیدن دندان درد زیاد و یا تیر کشیدن را تجربه کند.

تست حفره

اغلب افراد و کودکانی که با مشکلات ریشه ای مواجه می شوند حفره ای بر روی دندان آن ها تشکیل می شود. این مورد اغلب در مواقعی که پوسیدگی پیشرفت زیادی داشته شایع است. برخی از حفره ها با چشم قابل ملاحظه نیستند و دندانپزشک متخصص کودکان با انجام تست حفره می تواند آن ها را شناسایی و اقدام به درمان کند.

دمل های لثه ای

همان طور که اشاره کردیم زمانی که پوسیدگی دندان گسترش پیدا کند موجب التهاب و عفونت خواهد شد. این عفونت در لثه نمایان می شود و خود را به صورت دمل های لثه ای و چرکی نشان می دهد. این دمل ها اغلب آزار دهنده و عذاب آور خواهند بود که سلامت دهان و دندان را تحت تاثیر منفی قرار می دهند .

هنگامی که دندانپزشک اقدام به معاینه دندان کودک می کند الزامی به انجام تمام این موارد ندارد بلکه اغلب وجود یک یا دو نشانه مانند سیاه شدن دندان و یا عکس برداری از آن می تواند اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار او قرار دهد. پس تصور نکنید که تست ریشه دندان نیاز به زمان و هزینه زیادی دارد. با مشاهده هر کدام از این علائم بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا هر چه زودتر اقدام به درمان کنید این احتمال وجود دارد که عصب را از دست ندهید.

روش های درمان ریشه دندان کودک

زمانی که دندانپزشک از آسیب ریشه دندان مطمئن شد اقدام به درمان آن می کند. دو روش مهم در درمان ریشه دندان کودک وجود دارد که در ادامه به معرفی هر کدام از آن ها پرداختیم.

درمان پالپ زنده

درمان پالپ زنده به این معنی است ریشه دندان در قسمت تاج برداشته می شود. این روش در دندان های شیری صورت می گیرد که نمی توان عصب را از ریشه دندان جدا کرد. زیرا سلامت دندان های دائمی تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت. برای انجام این روش به هیچ عنوان نباید عفونت , تورم و آبسه در دهان و لثه وجود داشته باشد. همچنین لق بودن دندان مانع دیگری در انجام این روش درمانی به شمار می رود. درمان پالپ زنده دارای 4 نوع مختلف است.

محافظتی

از روش محافظتی زمانی استفاده می شود که دندان دچار پوسیدگی در بخش مینا شده اما به بخش ریشه نفوذ نکرده است. دندانپزشک در این مواقع اقدام به برداشتن پوسیدگی دندان می کند اما قبل از اینکه دندان را با مواد مخصوص پر کند یک ماده محافظ را در آن قرار می دهد تا از ریشه دندان محافظت بیشتری شود.

پوشش غیر مستقیم

روش درمانی پوشش غیر مستقیم برای دندان هایی استفاده می شود که پوسیدگی به ریشه نرسیده اما بسیار نزدیک به آن است. در این هنگام بخش وسیعی از پوسیدگی دندان برداشته شده و یک پانسمان محافظ بر روی آن قرار داده می شود. با انجام این کار می توان از پوسیدگی ریشه دندان جلوگیری کرد.

پوشش مستقیم

درمان ریشه دندان کودک به وسیله پوشش مستقیم زمانی قابل اجراست که تنها بخش کوچکی از ریشه دندان دچار پوسیدگی شده و در معرض محیط قرار گرفته است. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که پوسیدگی وسعت زیادی پیدا کرده است. در این شرایط داروی مخصوصی در این بخش از ریشه قرار داده می شود تا از آن محافظت کند. این روش درمانی در دندان های دائمی نتیجه بهتری نسبت به دندان های شیری خواهد داشت.

پالپوتومی زنده

از روش پالپوتومی زنده هنگامی استفاده می شود که هنوز تمام ریشه دندان درگیر نشده است بلکه تنها بخشی از آن تحت تاثیر قرار دارد. در این شرایط دندانپزشک اقدام به برداشت بخش آسیب دیده ریشه می کند و بخش سالم را دست نخورده باقی می گذارد. پر کردن دندان از اقدامات بعدی پزشک است. این روش درمانی در دندان های شیری انجام می شود اما اگر دندان دائمی رشد خود را در بخش ریشه کامل نکرده باشد نیز می تواند از این روش استفاده کند. بعد از پر کردن دندان روکشی از جنس فولاد ضد زنگ بر روی آن قرار خواهد گرفت.

درمان غیرزنده پالپ

درمان پالپ غیر زنده به نام ” عصب کشی ” هم شناخته می شود که در این روش تمام عصب از بخش تاج و ریشه برداشته می شود. این روش در کودکانی که عصب آن ها عفونت کرده انجام می گیرد. زیرا در این هنگام ریشه دندان آسیب جدی می بیند و راهی جز برداشتن ریشه وجود ندارد. زمانی که امکان عصب کشی وجود ندارد باید اقدام به کشیدن دندان کرد. بعد از عصب کشی از یک روکش ضد زنگ از نوع فولاد بر روی دندان قرار خواهد گرفت که اغلب با دندان همرنگ است. این روش درمانی به بیش از یک جلسه نیاز خواهد داشت.