خطرات آبسه دندان کودکان چیست؟

خطرات آبسه دندان کودکان

خطرات آبسه دندان کودکان به قدری جدی است که در برخی از مواقع می تواند باعث به خطر انداختن جان کودک شود. عفونت های شدید می تواند موجب بروز مشکلاتی از جمله نفوذ عفونت به سیستم عصبی و بی حالی کودک شود. در این بخش به خطرات آبسه دندان کودکان می پردازیم. برای اطلاعات بیشتر از دندانپزشکی کودکان همچنین شما می توانید با دکتر کوشکی در تماس باشید.

آبسه دندان کودکان

خطرات آبسه دندان کودکان چیست و این بیماری چگونه بروز پیدا می کند؟ پوسیدگی دندان جزو مشکلاتی است که اغلب کودکان به آن دچار می شوند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مهم ترین عامل در پوسیدگی و کرم خوردگی دندان است. اگر پوسیدگی پیشرفت کند و به موقع درمان نشود باعث ورود عفونت به ریشه دندان خواهد شد. در این هنگام عصب دندان در معرض عفونت های شدید قرار می گیرد. این عفونت ها به مرور زمان در بافت اطراف دندان منتشر می شود و به صورت تورم ناگهانی , درد دندان , بی حالی و بی اشتهایی خود را نشان می دهد. این علائم جزو علامت های آبسه دندان است.

انواع آبسه دندان در کودکان

آبسه های دندانی در نوع مختلف شناسایی شده اند که هر کدام از آن ها دارای علائم و خطرات مخصوص به خود است. آبسه های دندانی شامل دو نوع ” حاد ” و ” مزمن ” هستند.

آبسه حاد

آبسه حاد تحت عنوان ” سلولیت ” نیز شناخته می شود. سلولیت به طور کلی یک عفونت است که بافت های بدن را درگیر می کند. هنگامی که کودک دچار آبسه حاد می شود دندان دردناک شده و نسبت به لمس حساسیت نشان می دهد. از مهم ترین علائم آبسه حاد در کودکان افزایش دمای بدن و بی حالی است. زیرا سیستم ایمنی بدن توانایی مقابله با عفونت را ندارد و موجب افزایش ضعف جسمانی خواهد شد. اگر عفونت به موقع درمان نشود موجب انتشار در نواحی مختلفی مانند بافت های نرم صورت و گردن کودک خواهد شد و علائمی از جمله تورم در ناحیه گونه , تورم و قرمزی چشم خواهد شد.

آبسه مزمن

آبسه مزمن هنگامی اتفاق می افتد که عفونت مورد نظر به صورت یک دمل چرکی بر روی لثه نشان داده می شود. این مساله بیانگر این است که عفونتبه دنبال راهی برای خروج از لثه است و معمولا در اطراف دندانی تشکیل می شود که پوسیده یا کرم خورده است. زیرا دندان های پوسیده محل مناسبی برای ایحاد عفونت و تجمع باکتری ها هستند.

خطرات آبسه دندان کودکان

خطرات آبسه دندان کودکان چیست؟

کودکان نسبت به بزرگسالان توجه کمتری به بدن خود دارند. به همین دلیل والدین در سنین پایین باید به خوبی مراقب کودک باشند و وضعیت سلامت دندان های او را بررسی کنند. خطرات آبسه دندان کودکان بسیار گسترده است و اگر والدین در درمان کودک سهل انگاری کنند باعث بروز صدمات جبران ناپذیری خواهند شد.

اختلال در بلع

هنگامی که لثه کودک دچار آبسه می شود با تورم همراه است. اگر به درمان کودک توجهی نشود تورم روزبه روز بیشتر شده و ممکن است موجب اختلال در بلع شود. خوردن غذا با این وضعیت باعث می شود تا کودک نتواند به خوبی غذای خود را بجود و ببلعد. عدم بلعیدن مناسب غذا می تواند با خطراتی از جمله خفه شدگی همراه باشد.

نفود عفونت به سیستم عصبی

اگر آبسه از نوع شدید باشد ممکن است موجب نفوذ عفونت به سیستم عصبی شود. این مساله در کودکان و همچنین بزرگسالان بسیار خطر آفرین است و باید به سرعت توسط دندانپزشک متخصص تحت درمان قرار بگیرد.

بسته شدن راه هوایی

از خطرات آبسه دندان کودکان می توان به بسته شدن راه هوایی اشاره کرد. اغلب والدین با بروز مشکل برای کودک دچار هراس و دستپاچگی می شوند و تصور می کنند که می توانند با درمان های خانگی اقدام به رفع مشکل کنند. در صورتی که درمان های خانگی به طور موقت موجب تسکین خواهند شد اما بیماری را به صورت ریشه ای برطرف نخواهند کرد. پس در هنگام بروز آبسه بهترین راهکار استفاده از روش های کلینیکی است.

تب شدید

افزایش شدید دمای بدن کودک خطراتی از جمله تشنج را به همراه دارد. پس اگر در درمان عفونت و آبسه دندان کودک سهل انگاری کنید باعث به وجود آمدن مشکلاتی از این قبیل خواهید شد. به طور عادی ویروس و عفونت با افزایش دما از بین می روند. به همین دلیل افزایش دمای بدن یک واکنش طبیعی در این مواقع است. پس هنگامی که تب شدید می شود و فروکش نمی کند به این معنی است که بدن توانایی مقابل با عفونت را ندارد.

بی حالی و بی اشتهایی

بی حالی و بی اشتهایی از دیگر خطرات آبسه دندان کودکان است که می تواند موجب ضعف جسمانی آن ها شود. زمانی که عفونت برطرف می شود کودک قوای جسمانی خود را بدست می آورد.

توصیه های مهم

اغلب پوسیدگی های دندان در مراحل اولیه قابل درمان هستند. توصیه دندانپزشکان به والدین این است که کودکان خود را هر 6 ماه یکبار برای چکاپ نزد دندانپزشک اطفال ببرند تا از سلامت دندان ها اطمینان حاصل کنند. کودکانی که دچار بیماری های قلبی و دیابت هستند بیشتر از دیگر کودکان در معرض عفونت و خطرات آبسه در کودکان قرار می گیرند. همچنین کودکانی که پیوند عضو شده اند و یا دچار نقص سیستم ایمنی می باشند باید زود به زود توسط پزشک معاینه شوند. زیرا پیشرفت عفونت در این کودکان عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد. هنگامی که عفونت شدید می شود با وارد شدن آن در خون می تواند جان فرد را به خطر بی اندازد. این مساله نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز صادق است.

از مصرف خودسرانه دارو و آنتی بیوتیک ها اجتناب کنید. زیرا زمانی که داروها به صورت خودسرانه مصرف می شوند بدن نسبت به آن ها مقاوم می شود و دیگر جوابگوی آن ها نخواهد بود. آنتی بیوتیک و مسکن ها را با تجویز پزشک مصرف کنید و مدت زمان آن را نیز در نظر بگیرید. کمتر و یا بیشتر از زمان تجویز شده توسط پزشک اقدام به قطع یا ادامه مصرف دارو نکنید.