معرفی 7 روش طلایی برای درمان حساسیت دندان

حساسیت دندان

حساسیت دندان به دلیل حرکت مایعات درون سوراخ های ریزی است که در عاج دندان قرار دارند. این مساله موجب تحریک عصب دندان شده و واکنش هایی به صورت درد یا تیر کشیدن از خود نشان می دهند .اغلب افرادی که دچار این مشکل هستند خوردن غذاهای سرد و گرم برای آن ها آزار دهنده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به روش های طلایی برای درمان حساسیت دندان بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از دندان پزشکی کودکان با مطب دکتر کوشکی تماس بگیرید.

حساسیت دندان و ایجاد درد

آیا شما هم از حساسیت دندان رنج می برید؟ اغلب افرادی که در هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم دچار تیر کشیدگی و یا درد دندان می شوند در دسته افرادی قرار دارند که دچار حساسیت های دندانی هستند. حساسیت های دندانی تنها در مواقع خوردن و یا نوشیدن اتفاق نمی افتد بلکه برخی از افراد با قرار گرفتن در معرض هوای سرد نیز دچار این احساس می شوند. مینای دندان بر روی ناحیه ای به نام عاج بنا شده و در بخش عاج شاهد پالپ درونی یا مغز دندان هستیم. این پالپ ها که اعصاب دندان را تشکیل می دهند مهم ترین بخش دندان هستند که بروز هر گونه مشکل می تواند منجر به واکنش آن شود.

انواع حساسیت دندان

حساسیت دندان به چند نوع مختلف وجود دارد و افراد انواع مختلفی از این حس را دریافت می کنند. درمان نیز باید بعد از تشخیص نوع آن انجام بگیرد.

درد ارجاعی

درد ارجاعی دندان که یکی از دردهای و حساسیت های شایع در بین افراد است هنگامی به وقوع می پیوندد که فرد یکی از دندان های خود را به تازگی پر کرده اما شاهد درد در دندان های مجاور است. این درد در اغلب افراد به وجود می آید که به دلیل درمان و پر کردگی دندان اصلی است. این مساله بعد از گذشت چندروز برطرف خواهد شد.

حساس به دما

حساسیت به دمای سرد و گرم معمولا به دلیل صدمه دیدن عصب دندان ایجاد می شود. این افراد علاوه بر دمای نوشیدنی و غذا به دمای هوا نیز حساس هستند و اگر در معرض هوای بسیار سرد و گرم قرار بگیرند برای آن ها آزار دهنده است. این نوع از آلرژی می تواند عادات غذایی و بلع افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تیر کشیدگی

پوسیدگی منشا بسیاری از مشکلات دندانی است. تیرکشیدگی نیز یکی از عوارض عدم توجه و درمان پوسیدگی است. زمانی که شما به دلایل مختلف مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار پوسیدگی می شوید و به آن توجه نمی کنید این پوسیدگی گسترش پیدا می کند و بافت دندان را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد. همچنین زمانی که شما اقدام به درمان آن می کنید و دندانپزشک بخش وسیعی از دندان را بر می دارد شما تیر کشیدگی را تجربه خواهید کرد.

آلرژی به مواد دندانپزشکی

این نوع از حساسیت بسیار نادر است و ممکن است هر چند هزار نفری که برای پر کردگی دندان به دندانپزشک مراجعه می کنند دچار این مساله شوند. به طور مثال فردی نسبت به مواد سفید دندانپزشکی آلرژی دارد و به هیچ عنوان نباید از این مواد برای پر کردن دندان خود استفاده کند. در این شرایط پزشک از مواد جایگزین بدین منظور استفاده خواهد کرد.

نحوه درمان حساسیت دندان

درمان حساسیت دندان کار سخت و پیچیده ای نیست. برای رفع آلرژی دندان هم راهکارهای کلینیکی و هم راهکارهای خانگی وجود دارد که به چند مورد از بهترین آن ها اشاره می کنیم. استفاده از راهکارهای کلینیکی بهترین انتخاب است زیرا روش های درمان خانگی می تواند موقتی باشد و در شرایط اورژانسی باید از آن ها استفاده کرد. به طور مثال اگر می خواهید درد ناشی از پوسیدگی دندان را برطرف کنید می توانید از روش های خانگی بهره بگیرید اما توجه داشته باشید که عدم قطعی درمان پوسیدگی می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای شما و مخصوصا کودکان داشته باشد.

خمیردندان مخصوص دندان های حساس

امروزه خمیردندان هایی مخصوص دندان های حساس در داروخانه ها وجود دارد که برای التیام وضعیت خود می توانید از آن ها استفاده کنید. این خمیر دندان ها از مینای دندان شما در برابر عوامل محیطی و آلرژیک محافظت می کند. بهتر است قبل از انتخاب این نوع از خمیردندان ها با پزشک خود مشورت کنید و بهترین برند آن را تهیه کنید. برخی از دندانپزشکان توصیه می کنند که شب ها قبل از خواب مقداری از آن را بر روی ریشه دندان قرار دهید و صبح بشوئید.

وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید که به صورت ژل موجود است توسط دکتر دندانپزشک با یک قلم مو بر روی دندان شخص قرار می گیرد. این ماده به سرعت خشک می شود و مدت زمان زیادی به همین حالت در دهان باقی می ماند تا به خوبی مینای دندان را ترمیم و قوی کند. اغلب ژل های وارنیش به رنگ طلایی هستند اما رنگ آن مدت زیادی ماندگار نیست و بعد از چند روز از بین می رود. اغلب افراد تصور می کنند که وارنیش دارای مزه و بویی نا مطبوع است در صورتی که این ماده در انواع مزه و طعم در دسترس شماست و می توانید طعم دلخواه را به دندانپزشک سفارش دهید.

باندینگ

زمانی که استفاده از خمیردندان مخصوص دندان های حساس و استفاده از فلوراید تراپی نمی تواند موجب تسکین درد و حساسیت دندان شما شود می توانید به سراغ باندینگ بروید. در این روش با استفاده از مواد رزین و کامپوزیتی اقدام به پوشاندن مینای دندان می کنند. این روش یکی از بهترین و موثرترین روش ها در درمان آلرژی های دندانی به شمار می رود.

پیوند بافت لثه

یکی از مهم ترین عوامل بروز حساسیت دندان؛ نمایان شدن عصب آن است. هنگامی که دندان به سمت عقب حرکت می کند  به مرور زمان ریشه نمایان می شود که موجب خواهد شد تا حساسیت دندان افزایش یابد. در این شرایط دندانپزشک متخصص اقدام به پیوند زدن بخشی از بافت لثه و قرار دادن آن بر روی عقب رفتگی لثه خواهد کرد و آن را پوشش می دهد .

روغن نارگیل

بعد از اینکه به چند روش کلینیکی اشاره کردیم نوبت به این می رسد تا به چند روش خانگی هم در درمان حساسیت دندان اشاره کنیم تا در مواقعی که دسترسی شما محدود است و در شرایط اورژانسی قرار دارید بتوانید به کمک این روش ها درد را تسکین دهید. روغن نارگیل از اولین روش ها در درمان آلرژی های دندان است که می تواند علاوه بر پاکسازی و بهبود بهداشت دهان به تسکین درد و کاهش حساسیت نیز کمک کند. بدین منظور می توانید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 20 دقیقه در دهان قرار دهید و آن را بچرخانید. این کار باید قبل از مسواک زدن انجام شود. بعد از شستن دهان می توانید اقدام به مسواک زدن با خمیردندان مخصوص کنید. روغن نارگیل را باید هر روز صبح استفاده کنید و مراقب باشید که آن را نبلعید زیرا بلعیدن آن موجب آسیب رسیدن به معده خواهد شد.

سیر

به جرات می توان گفت که سیر یکی از معجزات طبیعت است که درمان بسیاری از بیماری ها و حساسیت ها موثر واقع می شود حساسیت های دندانی نیز یکی از مواردی است که می تواند به کمک آن بیاید و آن را بهبود دهد. این ماده ارزشمند دارای ماده آنتی باکتریال و بی حس کننده طبیعی است که می تواند درد و تیرکشیدگی ناشی از حساسیت های دندان را کاهش دهد . بدین منظور یک حبه سیر خام را با 3 قطره آب نمک مخلوط کنید و به صورت یک ضماد در بیاورید. روزی دوبار و به مدت 10 دقیقه آن را به طور مستقیم بر روی دندان خود قرار دهید و سپس آن را بشوئید.

آب نمک

آب نمک یکی دیگر از روش های درمان خانگی است که می تواند کمک زیادی به شما کند. برای کاهش درد ناشی از حساسیت دندان نصف قاشق غذاخوری نمک را در یک فنجان حل کنید. ترجیحا از آب ولرم استفاده کنید تا موجب تحریک عصب دندان نشود. آب نمک را دوبار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را خارج کنید.

Opinions

1. Post comment

سلام من حدود دو هفتس که دندون خرابمو پر کردم و از اون موقع تا الان مشکل تیر کشیدن رو دارم و بعضی وقتا درد بسیار شدیدی هم داره به نظرتون چیکار کنم؟

Permalink
    1. Post comment

سلام خدمت شما دوست عزیز ، احتمالا درد ارجاعی هست که بعد از پر کردن دندان معمولا پیش میاد و ظاهرا برای شما کمی طولانی شده اگه ادامه دار بود به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید.

Permalink