راهکار رفع التهاب لثه در کودکان چیست؟

التهاب لثه در کودکان

التهاب لثه در کودکان بر اثر چه عواملی به وجود می آید؟ منشا اصلی التهابات لثه در رشد سریع باکتری هاست. هنگامی که باکتری ها به سرعت در محیط لثه رشد می کنند کودک دچار التهاب خواهد شد که علائم مختلفی را شامل می شود. در این بخش علاوه بر معرفی راهکارهایی برای رفع التهاب لثه در کودکان به بررسی جوانب مختلف آن نیز اشاره می کنیم. همچنین برای اطلاعات بیشتر از دندانپزشکی کودکان شما می توانید با دکتر کوشکی در تماس باشید.

التهاب لثه در کودکان چگونه بوجود می آید ؟

بروز التهاب لثه در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است. این نوع از التهابات را با عنوان ” پاکت لثه ” نیز می شناسند. هنگامی که بدن توانایی مقابله با ویروس و باکتری ها را نداشته باشد باکتری ها پلاک , جرم و یا ذرات غذا درون آن گیر می کنند و به سرعت رشد می کنند. در مواقعی که التهاب لثه در کودکان به وجود می آید لثه بسیار حساس و دردناک می شود و اگر درمان و رسیدگی نشود موجب تحلیل لثه و در نهایت لق شدگی دندان و افتادن آن خواهد شد.

درمان التهاب و عفونت لثه در کودکان

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد عفونت و التهاب در لثه ضعف بهداشت دهان و دندان است. اگر شاهد عفونت در لثه کودک بودید باید بلافاصله آن را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. زیرا عدم درمان عفونت می تواند مشکلات جدی برای فرزند شما به همراه داشته باشد. استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند به شما کمک کند.

مترونیدازول

مترونیدازول یکی از قرص ها و آنتی بیوتیک هایی است که برای عفونت لثه بسیار مناسب است. علاوه بر این مصرف کپسول آموکسی‌سیلین نیز می تواند کارگشا باشد. البته این نکته در نظر بگیرید که اگر فرزند شما به آمپول پنی سیلین حساسیت و واکنش نشان می دهد به هیچ عنوان نباید از کپسول آموکسی‌سیلین برای درمان عفونت لثه استفاده کند. لازم به ذکر است که قرص مترونیدازول با الکل در تضاد است. پس بعد از مصرف این قرص از مصرف الکل اجتناب کنید.

این آنتی بیوتیک ها ممکن است عوارض خفیفی را به دنبال داشته باشند که می توان به اسهال و استفراغ اشاره کرد. اگر سیستم ایمنی کودک شما به اندازه کافی قوی است این علائم را مشاهده نخواهید کرد.

استفاده از مسکن ها

هنگامی که قصد دارید درد ناشی از التهاب لثه در کودکان را کاهش دهید می توانید از قرص های مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. این نوع از مسکن ها معمولا بدون نسخه پزشک در داروخانه ها عرضه می شوند اما توجه داشته باشید که مصرف بی رویه آن ها می تواند موجب بروز مشکلاتی برای شما شود. پس بهتر است با مراجعه به پزشک التهاب را به طور ریشه ای درمان کنید زیرا تاثیر قرص های مسکن کوتاه مدت است و بعد از گذشت چند ساعت درد به سراغ شما خواهد آمد.

استفاده از دهان شویه

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم دلیل اصلی التهابات لثه تجمع باکتری است. استفاده از دهان شویه ها می تواند به میزان چشم گیری باکتری های موجود در دهان و لثه را از بین ببرد. قبل از استفاده از دهان شویه باید مسواک و نخ دندان بکشید تا باقی مانده غذا از بین دندان های شما خارج شود. در این صورت دهان شویه به خوبی در بین دندان ها و لثه نفوذ می کند و باکتری های آن را از بین می برد .بهترین دهان شویه , دهان شویه هایی هستند که حاوی کلرهگزیدین یا هیدروژن پروکسید است. بهتر است تجویز دهان شویه را به پزشک خود بسپارید زیرا برخی از دهان شویه ها دستورالعمل متفاوتی دارند. به طور مثال برخی از آن ها باید قبل از استفاده با آب رقیق شوند و برخی دیگر نباید بیشتر از 4 بار در هفته مصرف شوند زیرا باعث تغییر رنگ دندان خواهند شد.

برداشتن پلاک از سطح دندان

دلیل اصلی تجمع پلاک بر روی سطح دندان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. متخصصین دندانپزشکی اطفال توصیه می کنند که کودکان و بزرگسالان باید حداقل 2 بار در طول روز مسواک بزنند. استفاده از مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید می تواند به خوبی دندان و سطح لثه را پاکسازی کند. مصرف غذاهای شیرین و نشاسته ای می تواند روند تشکیل پلاک را سرعت ببخشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید قبل از مسواک زدن اقدام به کشیدن نخ دندان کنید. در غیر این صورت بعد از گذشت مدتی بر روی دندان شما پلاک تشکیل می شود. این پلاک ها علاوه بر تغییر رنگ دندان و نازیبا کردن آن می تواند باعث ایجاد التهاب در لثه شود.

ارتقای بهداشت دهان و دندان

بهترین و ساده ترین راه برای رفع التهاب لثه در کودکان ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان است. کودک خود را تشویق کنید تا روزانه 2 بار مسواک بزند. برخی از کودکان تمایل به استفاده از مسواک های برقی دارند. در مطلبی تحت همین عنوان به مزایا و مضرات مسواک برقی اشاره کردیم. می توانید با مراجعه به آن مقاله در مورد انتخاب بهترین نوع مسواک تصمیم گیری کنید. استفاده از خمیردندان های خوش طعم و حاوی فوراید و همچنین مسواک های خوش رنگ نیز تاثیر زیادی در تشویق کودک به مسواک زدن دارد.

جرم گیری

برخی از التهابات لثه فقط با جرم گیری توسط دندانپزشک برطرف می شوند. دستگاه هایی مخصوص بدین منظور وجود دارند که می توانند پلاک های سخت و تیره را به راحتی از سطح مینای دندان جدا کنند و دندان را پولیش دهند. این کار هزینه های مختلفی دارد که می توانید قبل از اقدام از دندانپزشک خود سوال کنید. لازم به ذکر است که برخی از دندان ها به بیش از یکبار جرم گیری نیاز دارند تا به خوبی پاکسازی شوند. برداشتن جرم ها می تواند به میزان زیادی موجب کاهش التهاب لثه شود و آن را درمان کند. برخی از دندان ها نیاز به جرم گیری عمیق دارند. در این روش جرم به زیر لثه های شما نفوذ کرده و دندانپزشک با بی حسی موضعی می تواند به زیر دندان های شما نفوذ کرده و جرم ها را بیرون بکشد.

توصیه مهم

برخی از والدین در هنگامی که کودک دچار التهاب لثه می شود اقدام به درمان های خانگی می کنند. درمان هایی مانند استفاده از کمپرس یخ و چای کیسه ای به طور موقت موجب تسکین درد خواهند شد اما التهاب لثه را درمان نمی کنند. در این مواقع بهتر است برای درمان ریشه ای به دندانپزشک مراجعه کنید.

Opinions

1. Post comment

سلام خسته نباشید آیا التهاب لثه خود به خود خوب نمی شود ؟

Permalink
    1. Post comment

سلام دوست عزیز ممنون از شما. درمان التهاب لثه نیازمند مراقبت های خاص است تا بهبود یابد. برای اطلاعات بیشتر شما می توانید با دفتر دکتر کوشکی تماس بگیرید.

Permalink